Listing 1 - 10 of 54 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Je patiënt heeft gezondheidsklachten die veroorzaakt worden door zijn eigen gedrag: hij rookt, drinkt, eet te veel en beweegt te weinig. Hij weet wel dat het ongezond is, maar hoe krijg je hem of haar zo ver dat hij zijn gedrag verandert?Longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter leggen in dit boek uit hoe het motiverende gesprek werkt, ofwel motivational interviewing (MI). MI is een bewezen effectieve methode om anderen aan te zetten tot gedragsverandering. Met deze methode, die in de spreekkamer weinig tijd kost, boeken de auteurs zelf op de rookstoppolikliniek veel succes. Door de juiste vragen te stellen, voelt de patiënt zich serieus genomen, maar wordt hij ook geconfronteerd met de gedachtekronkels waarmee hij zijn ongezonde gedrag probeert goed te praten.Alleen de patiënt zelf kan zijn gedrag veranderen. Dit boek leert je hoe je als hulpverlener hem daarin kunt motiveren. Geschreven door twee hulpverleners is dit hét handboek voor artsen, verloskundigen, verpleegkundigen, mondhygiënisten, praktijondersteuners van de huisarts, diëtisten en eenieder die probeert anderen gezonder te laten leven.Het boek houdt hier niet op, het gaat verder waar andere boeken stoppen. In deel II leer je hoe je gericht informatie kunt geven en je patiënt eventueel kunt begeleiden.
gesprekstechnieken --- motivatie --- therapiemotivatie --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- gedragstherapie --- cognitieve gedragstherapie --- 499.4 --- motiverend gesprek --- (zie ook: informed consent) --- Psychiatry --- communicatie --- hulpverlening --- motiveren
Choose an application
In dit boek zijn op een methodische wijze alle 18 zelfzorggebieden uitgewerkt. De opbouw van de hoofdstukken is steeds hetzelfde, volgens de fases van het verpleegkundig proces. Elk hoofdstuk eindigt met een bouwsteen voor het verpleegplan. Achter in het boek is een uitvoerige literatuurlijst opgenomen, ingedeeld per hoofdstuk.
Nursing --- Verpleegkunde --- basisverpleegkunde --- verpleegkunde --- 613.2 --- 616.083 ) Hand- en leerboeken verpleegkunde --- zelfzorg --- Basisverpleegkunde --- Zelfhulp --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkunde - inleidingen --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: Rogers Martha-theorie)
Choose an application
Voorlichting door paramedici is vaak gericht op gedragsveranderingen, op therapietrouw en zelfmanagement, kortom op compliance. Dit boek beschrijft dat proces. De therapeut heeft daarbij een rol als coach en motivator. De uiteindelijke gedragsveranderaar is echter niet de therapeut, maar de patiënt. Veel praktijkvoorbeelden illustreren hoe begeleiding van gedragsverandering en het werken aan therapietrouw en zelfmanagement in de paramedische praktijk verloopt. Het wordt gepresenteerd aan de hand van het stappenmodel voor gedragsverandering.
Verpleegkundig beroep --- gezondheidsopvoeding --- gezondheidsvoorlichting --- preventie --- patiëntenvoorlichting --- patiëntenbegeleiding --- 614.5 --- Gedrag --- Gezondheidsvoorlichting --- Preventie --- Voorlichting --- 601.6 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- communicatie (leesbaarheid) --- compliance --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- therapiemotivatie --- therapietrouw --- GVO --- communicatie --- gesprekstechnieken --- voorkoming en bestrijding van ziekten --- (zie ook: informed consent)
Choose an application
Op een dag is Muis aan het springen op haar trampoline; het gaat mis en Muis breekt haar been. Ze moet naar het ziekenhuis waar ze nog nooit is geweest. Haar been moet in het gips en ze blijft een nachtje slapen op de kinderafdeling. Muis mist haar vriendjes, maar gelukkig wordt Muis al snel vriendjes met Dotty die tegenover haar op de kamer ligt. Deel uit de serie `Hoe is dat?', waarin ook verschenen 'Muis in de bibliotheek', 'Muis en Kees en de wiebeltand' en 'Kerstsneeuw voor Muis'. Dit deeltje laat zien hoe het in het ziekenhuis is. In korte, simpele bewoordingen wordt verteld wat er allemaal gebeurt als je been gebroken is: van het maken van röntgenfoto's, het bezoekuur tot het lopen op krukken. Geïllustreerd met de bekende verftekeningen van Lucy Cousins in felle, vrolijke kleuren, doorlopend over twee pagina's of op de linker- of rechterpagina. Vanaf ca. 3 jaar. - S. van Bruinisse
433.75 --- 613.62 --- Ziek zijn --- gezondheidszorg --- kind en ziekenhuis --- kinderboeken --- kinderen --- kinderverpleegkunde --- pediatrie --- ziektebeleving --- 3+ --- Prentenboek --- Waargebeurde verhalen --- Ziekenhuizen --- 416.3 --- kinderpsychologie --- opname patiënt --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Kinderverpleegkunde --- (zie ook: informed consent) --- English literature
Choose an application
Stel, je werkt als verpleegkundige in een psychogeriatrisch verpleeghuis. Een vrouw vindt dat haar dementerende moeder te weinig persoonlijke aandacht krijgt. Ze zegt dat jij en je collega's haar moeder vaak te lang laten wachten voordat ze naar de wc wordt gebracht. Jij vindt deze kritiek onterecht, want je weet dat jij en je collega's jullie best doen, maar je wilt geen ruzie veroorzaken. Hoe kun je het beste reageren?1. Bronnen van kritiek2. Drie manieren van reageren3. Strategie 1 - Het familielid ontwapenen4. Strategie 2 - Probeer door de bril van het familielid tekijken5. Strategie 3 - Aandacht tonen voor gevoelens van het familielid6. Strategie 4 - Vragen naar verwachtingen7. Strategie 5 - Eigen kijk op de zaak geven8. Strategie 6 - Eigen gevoel verwoorden9. Strategie 7 - Eigen verwachtingen of oplossing verwoorden10. Strategie 8 - Er samen uit proberen te komen11. Strategie 9 - Afspraken nakomen12. Toepassen van de strategieën13. Hoe kritiek te voorkomen
Nursing --- kritiek --- communicatievaardigheden --- sociale vaardigheden --- verpleegkunde --- agressie --- 613.48 --- familiebegeleiding --- patiënten --- 613.47 --- conflicthantering --- familieparticipatie --- inspraak (democratisering, overleg) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- 324 --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- communicatie --- familie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- zorginstellingen --- Ouderenzorg.
Choose an application
History of human medicine --- 605 --- gezondheidscommunicatie --- patiëntenvoorlichting --- volksgeneeskunde --- 601.3 --- GVO --- patiëntenbegeleiding --- 601.6 --- Geschiedenis (geneeskunde) --- Mondige patiënt --- 603.3 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- behandelingstoestemming --- communicatie (leesbaarheid) --- complementaire zorg (alternatieve geneeswijzen) --- inspraak (democratisering, overleg) --- mondige patiënt --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- speciale ziekten en afwijkingen, voorlichting aan patiënten --- Filosofie en kritiek --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- (zie ook: informed consent)
Choose an application
In dit boek wordt nader ingegaan op de ontwikkelingen die mogelijk zijn binnen het beroep. Voorts worden met name de verpleegkundige taken op meso- en macroniveau uitgewerkt. Ook de juridische en ethische aspecten, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsbewaking komen uitgebreid aan de orde. Deels zijn onderdelen verbredingen of verdiepingen van onderdelen van Basisboek 1.
Deontologie --- Déontologie --- Nursing --- Verpleegkunde --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- professionalisering --- 613.2 --- aansprakelijkheid (verantwoordelijkheid) --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- eerstverantwoordelijke verpleegkunde --- klachtenbehandeling (fona, Fouten Ongevallen en Near Accidents) --- leiding --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- patiëntentoewijzing --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- verpleegkwaliteit --- Verpleegkunde ; opleidingen --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: Rogers Martha-theorie)
Choose an application
613.8 --- chronische ziekten --- patiëntenvoorlichting --- thuisverpleegkunde --- thuiszorg --- GVO --- chronische patiënt --- langdurige zorgen --- patiëntenbegeleiding --- 659.2.056 --- Langdurige zorgen (chronische zorgen) --- Patiëntenbegeleiding --- Thuisverpleegkunde (wit-gele kruis, wijkverpleegkunde) --- 601.6 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- thuisverpleging --- Thuisverpleging --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: wijkverpleegkunde)
Choose an application
communicatie --- patiëntenvoorlichting --- 613.48 --- gezondheidsvoorlichting --- patiëntenbegeleiding --- 601.6 --- GVO --- gezondheidsproblemen --- gezondheidszorg --- verpleegkunde --- 659.2.056 --- Patiëntenbegeleiding --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- communicatie (leesbaarheid) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- Gezondheidsvoorlichting --- gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- Patiëntenvoorlichting --- Patiëntenvoorlichting.
Choose an application
Met dit boek geeft de auteur invulling aan het vak gezondheidskunde voor het HBO-V. Het vertrekpunt van het boek is het begrip gezondheid, de basis van de gezondheidskunde en de gezondheidswetenschappen. De meerwaarde van het boek is dat het gezondheid vanuit macro-, meso- en microniveau bekijkt. Dit is van wezenlijk belang voor verpleegkundigen die functioneren op kwalificatieniveau 5.Het boek bestaat uit 2 delen. Het eerste deel brengt de gezondheidstoestand van de bevolking in kaart aan de hand van epidemiologische gegevens, gezondheidsindicatoren en beleid. Het Health Field Concept van Lalonde vormt de leidraad bij de analyse van gezondheidsproblemen. Daarnaast biedt het model aanknopingspunten voor gezondheidsbevordering.Deel 2 gaat in op het bevorderen van de volksgezondheid via gezondheids- en patiëntenvoorlichting en preventie door verpleegkundigen. De auteur plaatst de gezondheids- en patiëntenvoorlichting op verhelderende wijze in het kader van de verpleegkundige theorievorming, gespecificeerd naar verpleegkundige diagnoses en interventies.De leerinhouden sluiten aan op de deelkwalificaties en eindtermen van niveau 5 uit de kwalificatiestructuur voor verpleegkundige opleidingen.
Gezondheidsvoorlichting --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Preventie --- 601.6 --- gezondheidsvoorlichting --- verpleegkunde --- 613.48 --- GVO --- gezondheidszorg --- patiëntenbegeleiding --- preventie --- 361 ) Gezondheidsopvoeding --- epidemiologie --- gezondheidsopvoeding --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- gvo (gez) --- preventie (gez) --- verpleegkundig beroep (gez) --- 614 --- Openbare gezondheidszorg--(zie ook {351.84}) --- gezondheidspromotie --- preventieve gezondheidszorg --- Nursing --- patiëntenvoorlichting
Listing 1 - 10 of 54 | << page >> |
Sort by
|